MANAG. SI LEGISL.
SANIT. 26.01.2015
CURS 7
SISTEMUL
EDUCATIONAL MEDICO-SANITAR
Organizatiile de tip sanitar nu fac
exceptie de la cadrul general, dar aici ne confruntam cu atributii si sarcini
specifice ca un sistem de conduite individuale, dar mai ales de grup care vin
in intampinarea nevoilor clientilor si care protejeaza personalul angajat de
riscurile la care este expus.
Unitatile sanitare au in componenta
lor personal specializat format in institutii educationale de profil. Sistemul educatiei
personalului medico-sanitar este in permanenta reexaminat in contextul
necesitatilor fiecarei perioade de timp. Vorbind despre reforma sistemului de
sanatate nu ne putem referi la un anume interval de timp, reforma are loc
continuu fara intrerupere, numai modalitatea de desfasurare a ei este
modificata dupa obiectivele propuse.
Fiecare unitate adapteaza
atributiile si sarcinile in conformitate cu cu propria filozofie. Se stabileste
astfel cadrul de functionare si se elaboreaza fisa postului pentru fiecare
angajat. Corelarea sarcinilor cu locul de munca specific este atributia
conducatorului unitatii sanitare si trebuie sa stea sub semnul respectarii
politicii sanitare a statului.
De aceea, fisa postului intr-o
unitate desi contine un schelet de sarcini care se regasesc in fiecare unitate
de profil va prezenta si o serie de sarcini particulare ce decurg din
caracteristicile unitatii respective.
COMPETENTELE
Sunt obtinute prin diferite forme de
educatie in urma absolvirii cursurilor de specializare si a obtinerii unor
certificate de atestare, diplome. Competenta o da diploma si certificatul
eliberat de institutiile abilitate.
Intr-o profesie, atunci cand se
accepta roluri delegate de la alte categorii profesionale se acrediteaza ideea
ca la randul lor profesionistii respectivi pot delega din atributiile ce le
revin.
Ex: daca administrarea
medicamentelor reste un rol delegat pe care AM il preia de la medic, toaleta
bolnavului este rol propriu pe care AM il deleaga unei alte persoane din
categoria personalului auxiliar.
Aceste roluri delegate au capatat
chiar o anumita stabilitate in tim, fiind neuzual ca un medic sa punctioneze o
vena sau un AM sa faca toaleta unui bolnav.
Determinarea elementelor esentiale ale
competentei profesionale care ar trebui sa serveasca la definirea obiectivelor
educationale este analizarea detaliara a sarcinilor pe care diferitele
categorii de personal sanitar le exercita in mod real si din care de fapt se
deduc competentele.
Managementul sanitar impica o
strategie in atribuirea sarcinilor de personal aferent pentru a furniza
servicii corespunzatoare astfel incat unitatea respectiva sa fie eficienta.
PROFESIA SI EDUCATIA
Trebuie sa existe o identitate intre
sarcinile profesionale ale unui membru al echipei sanitare si obiectivele
educationale care servesc ca baza pentru organizarea programului educational.
Ministerul Sanatatii are nevoie de
specialisti care sa asigure o prestatie de calitate in domeniul medical.
Ministerul Educatiei Nationale prin institutiile abilitate formeaza acesti
specialisti si le acorda diplome care le dau dreptul sa profeseze.
Selectarea scopurilor formarii profesionale
a fost lasata la aprecierea specialistilor din diverse discipline care
stabilesc ceea ce trebuie sa stie si ceea ce trebuie sa fie capabil sa faca un
incepator.
Opinia expertilor este foarte
importanta pentru stabilirea cunostintelor si competentelor pe care elevii,
studentii trebuie sa le aiba, dar o decizie in acest sens trebuie luata pe baza
unei cunoasteri stiintifice a ceea ce un personal saniatr trebuie sa stie si sa
fie capabil sa faca pentru a-si exercita profesia.
Membrii echipei sanitare vor fi
pregatiti special pentru sarcinile profesionale pe care le vor indeplini in functie
de conditiile in care vor lucra.
Ex: este greu de crezut ca un medic
format in Bucuresti, fara o pregatire specializata ulterioara, va putea face
fata intr-o zona africana in care exista o epidemiologie geografica specifica
(boli tropicale). De aceea, sarcinile care revin personalului sanitar trebuie
definite dupa un plan coerent care sa precizeze natura serviciilor oferite,
efectivul personal folosit, ordinea prioritatilor, etc.
Un program educational in care sa se
defineasca sarcinile profesionale face parte din arta organizarii si
planificarii. Acest demers presupune o serie de pasi cum ar fi:
-
Studiul necesitatilor
-
Resursele disponibile
-
Stabilirea obiectivelor pe care personalul
sanitar trebuie sa le atinga in activitatea sa profesionala intr-un anumit tip
de serviciu.
Intre sarcinile
profesionale si obiectivele educationale trebuie sa existe semnul identitatii. Daca
obiectivele educationale se bazeaza pe principii eronate, atunci chiar si cel
mai bun sistem de invatamant nu poate da rezultate corespunzatoare cu cerintele
realitatii.
Obiectivele
educatiei trebuie deci relationate cu actul profesional din domeniul sanitar
astfel incat ceea ce face efectiv profesionistul in activitatea de zi cu zi, sa
fie invatat pe parcursul perioadei de studii, iar persoana respectiva sa fie
evaluata ca apta sa execute acel lucrul.
REFERAT:
SISTEMELE
DE SANATATE DIN EUROPA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu