marți, 27 ianuarie 2015

MANAGEMENT 7 26.01.2015

MANAG. SI LEGISL. SANIT.                                                                                             26.01.2015
CURS 7

SISTEMUL EDUCATIONAL MEDICO-SANITAR

            Organizatiile de tip sanitar nu fac exceptie de la cadrul general, dar aici ne confruntam cu atributii si sarcini specifice ca un sistem de conduite individuale, dar mai ales de grup care vin in intampinarea nevoilor clientilor si care protejeaza personalul angajat de riscurile la care este expus.
            Unitatile sanitare au in componenta lor personal specializat format in institutii educationale de profil. Sistemul educatiei personalului medico-sanitar este in permanenta reexaminat in contextul necesitatilor fiecarei perioade de timp. Vorbind despre reforma sistemului de sanatate nu ne putem referi la un anume interval de timp, reforma are loc continuu fara intrerupere, numai modalitatea de desfasurare a ei este modificata dupa obiectivele propuse.
            Fiecare unitate adapteaza atributiile si sarcinile in conformitate cu cu propria filozofie. Se stabileste astfel cadrul de functionare si se elaboreaza fisa postului pentru fiecare angajat. Corelarea sarcinilor cu locul de munca specific este atributia conducatorului unitatii sanitare si trebuie sa stea sub semnul respectarii politicii sanitare a statului.
            De aceea, fisa postului intr-o unitate desi contine un schelet de sarcini care se regasesc in fiecare unitate de profil va prezenta si o serie de sarcini particulare ce decurg din caracteristicile unitatii respective.
            COMPETENTELE
            Sunt obtinute prin diferite forme de educatie in urma absolvirii cursurilor de specializare si a obtinerii unor certificate de atestare, diplome. Competenta o da diploma si certificatul eliberat de institutiile abilitate.
            Intr-o profesie, atunci cand se accepta roluri delegate de la alte categorii profesionale se acrediteaza ideea ca la randul lor profesionistii respectivi pot delega din atributiile ce le revin.
            Ex: daca administrarea medicamentelor reste un rol delegat pe care AM il preia de la medic, toaleta bolnavului este rol propriu pe care AM il deleaga unei alte persoane din categoria personalului auxiliar.
            Aceste roluri delegate au capatat chiar o anumita stabilitate in tim, fiind neuzual ca un medic sa punctioneze o vena sau un AM sa faca toaleta unui bolnav.
             Determinarea elementelor esentiale ale competentei profesionale care ar trebui sa serveasca la definirea obiectivelor educationale este analizarea detaliara a sarcinilor pe care diferitele categorii de personal sanitar le exercita in mod real si din care de fapt se deduc competentele.
            Managementul sanitar impica o strategie in atribuirea sarcinilor de personal aferent pentru a furniza servicii corespunzatoare astfel incat unitatea respectiva sa fie eficienta.
            PROFESIA SI EDUCATIA
            Trebuie sa existe o identitate intre sarcinile profesionale ale unui membru al echipei sanitare si obiectivele educationale care servesc ca baza pentru organizarea programului educational.
            Ministerul Sanatatii are nevoie de specialisti care sa asigure o prestatie de calitate in domeniul medical. Ministerul Educatiei Nationale prin institutiile abilitate formeaza acesti specialisti si le acorda diplome care le dau dreptul sa profeseze.
            Selectarea scopurilor formarii profesionale a fost lasata la aprecierea specialistilor din diverse discipline care stabilesc ceea ce trebuie sa stie si ceea ce trebuie sa fie capabil sa faca un incepator.
            Opinia expertilor este foarte importanta pentru stabilirea cunostintelor si competentelor pe care elevii, studentii trebuie sa le aiba, dar o decizie in acest sens trebuie luata pe baza unei cunoasteri stiintifice a ceea ce un personal saniatr trebuie sa stie si sa fie capabil sa faca pentru a-si exercita profesia.
            Membrii echipei sanitare vor fi pregatiti special pentru sarcinile profesionale pe care le vor indeplini in functie de conditiile in care vor lucra.
            Ex: este greu de crezut ca un medic format in Bucuresti, fara o pregatire specializata ulterioara, va putea face fata intr-o zona africana in care exista o epidemiologie geografica specifica (boli tropicale). De aceea, sarcinile care revin personalului sanitar trebuie definite dupa un plan coerent care sa precizeze natura serviciilor oferite, efectivul personal folosit, ordinea prioritatilor, etc.
            Un program educational in care sa se defineasca sarcinile profesionale face parte din arta organizarii si planificarii. Acest demers presupune o serie de pasi cum ar fi:
-          Studiul necesitatilor
-          Resursele disponibile
-          Stabilirea obiectivelor pe care personalul sanitar trebuie sa le atinga in activitatea sa profesionala intr-un anumit tip de serviciu.
Intre sarcinile profesionale si obiectivele educationale trebuie sa existe semnul identitatii. Daca obiectivele educationale se bazeaza pe principii eronate, atunci chiar si cel mai bun sistem de invatamant nu poate da rezultate corespunzatoare cu cerintele realitatii.
Obiectivele educatiei trebuie deci relationate cu actul profesional din domeniul sanitar astfel incat ceea ce face efectiv profesionistul in activitatea de zi cu zi, sa fie invatat pe parcursul perioadei de studii, iar persoana respectiva sa fie evaluata ca apta sa execute acel lucrul.


REFERAT:

SISTEMELE DE SANATATE DIN EUROPA

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu